Ostatnio Robertowi Kubicy nie szło w Grand Prix Turcji. W ostatnich sezonach zajmował kolejno dwunaste i ósme miejsce. Ale w tym roku bolidy BMW Sauber są dużo lepsze, więc kibice mieli apetyty na wyższą pozycję. W kwalifikacjach Polak był piąty.

To był dobry prognostyk, ale już na pierwszym zakręcie Kubica udowodnił, że stać go na więcej. Dzięki kapitalnemu manewrowi wyprzedził Kimiego Raikkonena i Heikki Kovalainena i awansował na trzecie miejsce. Rywale mający teoretycznie szybsze maszyny nie mogli go dogonić.

O wyższej lokacie Polak nie mógł jednak myśleć, bo od razu odjechali Felipe Massa i Lewis Hamilton. Kubica utrzymywał bezpieczną przewagę nad Kimim Raikkonenem i trzecie podium w tym sezonie było jak najbardziej w zasięgu. Wszystko miało się wyjaśnić na postojach w alei serwisowej.

Niestety, mechanicy BMW Sauber już tak dobrze się nie spisali jak kierowca. Już po pierwszym postoju Kubicę wyprzedził Raikkonen. Zrobiło się pewne, że Kubica będzie mógł co najwyżej zająć czwarte miejsce.

Dzięki spokojnej jeździe Polak utrzymał pozycję i dopisał pięć kolejnych punktów do klasyfikacji. Sprawiło to, że Kubica spadł na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Za to dzięki piątemu miejscu Heidfelda BMW utrzymało drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

Grand Prix Turcji wygrał Felipe Massa z Ferrari, a drugi był Lewis Hamilton. Szefowie McLarena zaryzykowali i postawili na strategię trzech postojów. To mogło sprawić, że młody Brytyjczyk nie wygrał wyścigu.

Kolejne Grand Prix już za dwa tygodnie w Monaco.

Wyniki Grand Prix Turcji:
1. Felipe Massa (Ferrari) 1:26:49.451
2. Lewis Hamilton (McLaren) strata +3.779 sekundy
3. Kimi Raikkonen (Ferrari) +4.271
4. Robert Kubica (BMW Sauber) +21.945
5. Nick Heidfeld (BMW Sauber) +38.741
6. Fernando Alonso (Renault) + 53.724
7. Mark Webber (Red Bull) +1:04.229
8. Nico Rosberg (Williams) +1:11.406
9. David Coulthard (Red Bull) +1:15.270
10. Jarno Trulli (Toyota) +1:16.344
11. Jenson Button (Honda) +1 okrążenie
12. Heikki Kovalainen (McLaren) +1
13. Timo Glock (Toyota) +1
14. Rubens Barrichello (Honda) + 1
15. Nelson Piquet (Renault) +1
16. Adrian Sutil (Force India) +1
17. Sebastian Vettel (Toro Rosso) +1
Nie ukończyli:
Sebastien Bourdais (Toro Rosso) +32, Kazuki Nakajima (Williams) +57, Giancarlo Fisichella (Force India)

Klasyfikacja generalna kierowców:
1. Kimi Raikkonen (Ferrari) 35 pkt.
2. Felipe Massa (Ferrari) 28
3. Lewis Hamilton (McLaren) 28
4. Robert Kubica (BMW Sauber) 24
5. Nick Heidfeld (BMW Sauber) 20
6. Heikki Kovalainen (McLaren) 14
7. Mark Webber (Red Bull) 10
8. Fernando Alonso (Renault) 9
8. Jarno Trulli (Toyota) 9
10. Nico Rosberg (Williams) 8
11. Kazuki Nakajima (Williams) 5
12 Jenson Button (Honda) 3
13. Sebastien Bourdais (Toro Rosso) 2
Bez punktów:
Nelson Piquet Jr. (Renault), David Coulthard (Red Bull), Timo Glock (Toyota), Sebastian Vettel (Toro Rosso), Rubens Barrichello (Honda), Adrian Sutil (Force India), Giancarlo Fisichella (Force India), Anthony Davidson (Super Aguri), Takuma Sato (Super Aguri)

Klasyfikacja generalna konstruktorów:
1. Ferrari 63 pkt.
2. BMW Sauber 44
3. McLaren 42
4. Williams 13
5. Red Bull 10
6. Renault 9
6. Toyota 9
8. Honda 3
9. Toro Rosso 2
Bez punktów:
Force India, Super Aguri
Ekipa Super Aguri wycofała się z mistrzostw

Relacja na żywo z Grand Prix Turcji:

Okrążenie formujące: Robert Kubica spokojnie jedzie za Kimim Raikkonenem z Ferrari. Polak rozgrzewa opony. W pierwszym rzędzie Felipe Massa i dość nieoczekiwanie Heikki Kovalainen z McLarena.

1. okrążenie: Ryk silników i ruszyli. Kubica od razu awansował na trzecie miejsce! Wyprzedził Kovalainena i Raikkonena! Na pierwszym zakręcie Giancarlo Fisichella miał kolizję z Kazukim Nakajimą z ekipy Williamsa i nie ukończy wyścigu. Na tor wjechał samochód bezpieczeństwa. Żółta flaga.

2. okrążenie: Kierowcy jadą za samochodem bezpieczeństwa. Można zjeżdżać do alei serwisowej. Kierowcy wykorzystują zakaz wyprzedzania i rozgrzewają opony.

3. okrążenie: Samochód bezpieczeństwa zjechał z toru. Nick Heidfeld awansował na 7. miejsce z dziewiątego. Kovalainen zjechał do boksu.

4. okrążenie: Kubica jedzie tuż za Hamiltonem. Felipe Massa spokojnie jedzie na pierwszje pozycji. Fernando Alonso kombinuje jak wyprzedzić Marka Webbera.

5. okrążenie: Kazuki Nakajima wycofuje się z wyścigu.

6. okrążenie: Kubica zaczyna tracić dystans do Hamiltona. Jest już 3 sekundy za Brytyjczykiem.

8. okrążenie: Massa i Hamilton notują najlepsze czasy okrążenia. Szykuje się zacięta walka o mistrzostwo.

9. okrążenie: Dwaj kierowcy Hondy, Jensen Button i Rubens Barichello walczą o 10 pozycję. Jadą łeb w łeb. Chyba zaraz dostaną polecenie o szefów teamu, żeby za bardzo nie szarżowali.

10. okrążenie: Nick Heidfeld jest ciągle siódmy i traci 2,5 sekundy do Webbera. Kubica traci do drugiego Hamiltona już prawie 5 sekund.

11. okrążenie: Kovalainen usiłuje wyprzedzić Sutila w walce o szesnastą pozycję. Mimo że Fin ma szybszy bolid, to nie może minąć kierowcy ekipy Force India.

12. okrążenie: Hamilton zmniejsza dystans do Massy. Kovalainen wyprzedził Sutila i jest szesnasty.

13. okrążenie: Alonso powiększa przewagę nad Webberem do trzech sekund.

14. okrążenie: Kubica i Raikkonen jadą tym samym tempem. Fin nie może dogonić Polaka.

15. okrążenie: Fernando Alonso zjechał do alei serwisowej. Mechanicy wymienili mu opony na twarde i dotankowali paliwo. Hiszpan wrócił na tor na 10. pozycji.

16. okrążenie: Hamilton zjeżdża do alei serwisowej na wymianę opon i dotankowanie. Brytyjczyk wraca na tor na 6. miejscu. Kubica jest drugi, ale jeszcze nie był w boksie.

17. okrążenia: Kubica traci do Massy ponad 7 sekund. Kovalainen wyprzedził Sebastiana Vettela i awansował na 15. miejsce. Mechanicy BMW Sauber dali Kubicy sygnał, żeby zjechał do alei serwisowej.

18. okrążenie: Mark Webber zjeżdża do pitstopu. Na tor wraca za Alonso.

19. okrążenie: Massa i Kubica zjeżdżają do alei serwisowej. Polak ma nowe opony i dużo paliwa. Kubica jest piąty.

21. okrążenie: Raikkonen zjeżdża na pitstopu. Mechanicy wymienili mu opony z miękkiej mieszanki na takie same. Fin wraca na tor przed Kubicą. Polak spada na czwarte miejsce.

22. okrążenie: Heidfeld w boksie. Massa znów jedzie na pierwszej pozycji.

23. okrążenia: Hamilton jedzie tuż za Massą, ale ciągle nie może dogonić rywala.

24. okrążenie: Massa traci pierwszą pozycję. Hamilton chytrze wyprzedził Brazylijczyka i od razu odjechał na kilkadziesiąt metrów.

25. okrążenia: Nico Rosberg, który gonił Kubicę zjeżdża do alei serwisowej.

26. okrążenie: Nelson Piquet Junior z Renault wyjechał poza tor. Wykorzystał to Kovalainen i wyprzedził młodego Brazylijczyka. Sebastian Bourdais nie opanował swojej maszyny i wypada z toru. Kierowca Toro Rosso zakopuje się w kamykach. Francuz nie ukończy wyścigu.

27. okrążenie: Żółta flaga na torze po wypadku Bourdais. Nick Heidfeld jedzie za Kubicą. Kovalainen po raz drugi zjeżdża do pitstopu.

28. okrążenie: Hamilton zyskuje około sekundy przewagi nad Massą na każdym okrążeniu.

29. okrążenie: Kubica ma 12 sekund przewagi nad kolegą z BMW Sauber, Nickiem Heidfeldem. Niemiec obchodzi dziś swoje 31. urodziny.

30. okrążenie: Piquet po raz pierwszy i prawdopodobnie jedyny zjeżdża do pitstopu.

31. okrążenie: Massa traci do Hamiltona już 7,5 sekundy. W bolidzie Kubicy zepsuło się radio. Button i Glock zjeżdżają do alei serwisowej.

32. okrążenie: Hamilton znów w pitstopie. Szefowie McLarena stosują strategię trzech postojów. To dość odważna decyzja.

33. okrążenie: Hamilton wraca na tor przed Kubicą. Polak wciąż jest czwarty.

34. okrążenie: Kovalainen walczy o pozycję z Timo Glockiem.

35. okrążenie: Heikki Kovalainen dopiął swego i wyprzedził Glocka. Drugi kierowca jest 13., ale do punktowanego miejsca jeszcze mu trochę brakuje.

36. okrążenie: Nelson Piquet wyprzedził Jensona Buttona i awansował na 11. pozycję.

37. okrążenie: Kubica powiększa przewagę nad Heidfeldem do 15 sekund.

38. okrążenie: Dobry wyścig w wykonaniu Alonso. Hiszpan jest szósty. Dwukrotny mistrz świata jedzie bardzo pewnie, ale traci około siedmiu sekund do Heidfelda.

39. okrążenie: Mechanicy BMW Sauber i Ferrari szykują się do przyjęcia bolidów. Jako pierwszy zjeżdża Massa. Dostaje twarde opony i tyle paliwa, żeby spokojnie dojechać do mety.

40. okrążenie: Kubica zjeżdża do pitstopu. Mechanicy zakładają mu nowe opony. Polak wraca na tor na 6. pozycji.

41. okrążenie: Heidfeld w pitstopie. A to oznacza, że Kubica wraca na czwarte miejsce i je pewnie utrzyma.

42. okrążenie: Raikkonen w pitsopie, więc Hamilton wraca na pozycję lidera.

44. okrążenie: Hamilton zjeżdża na trzeci postój i wraca na tor na drugiej pozycji przed Raikkonenem.

45. okrążenie: Massa jedzie na pierwszej pozycji i może już się szykować do świętowania.

46. okrążenie: Kubica dostał informację od mechaników, żeby za bardzo nie fatygował skrzyni biegów, bo już się zaczyna sypać.

47. okrążenie: Coulthard goni Rosberga w walce o 10. pozycję. Hamilton ma około sekundy przewagi nad Raikkonenem.

48. okrążenie: Kovalainen jest jedenasty i raczej znowu nie zdobędzie żadnego punktu.

49. okrążenie: Kovalainen się nie poddaje. Szybko awansował na dziewiąte miejsce. Może jeszcze zdobędzie punkty w tym wyścigu.

50. okrążenie: Raikkonen odrabia stratę do Hamiltona, może jeszcze dogoni rywala.

51. okrążenie: Kovalainen musi zjechać do alei serwisowej. To oznacza, że jednak przesądza, że nie zdobędzie punktów. Wraca na tor na 13. pozycji.

52. okrążenie: Barichello przez moment nie chciał przepuścić dublujących go Hamiltona i Raikkonena.

53. okrążenie: Massa coraz bliżej zwycięstwa w Grand Prix Turcji.

54. okrążenie: Rosberg awansował na ósme, ostatnie punktowane miejsce. Kovalainen jest już 12.

55. okrążenie: Raikkonen jedzie tuż za Hamiltonem. Czy uda mu się wyprzedzić rywala? Szanse ma niewielkie.

56. okrążenie: BMW Sauber powinno sobie dopisać za ten wyścig 11 punktów, tyle wystarczy do utrzymania drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej.

57. okrążenie: Massa wjeżdża na ostatnie okrążenie. Mechanicy Ferrari już wychodzą z boksu.

Meta: Massa jako pierwszy mija linię mety. Za nim Hamilton i Raikkonen. Robert Kubica zajął czwarte miejsce, a Nick Heidfeld piąte.