Robert Kubica
Urodzony: 7 grudnia 1984 r.
Miejsce urodzenia: Kraków
Wzrost: 184 cm
Waga: 73 kg
Biografia:
Przygodę z motoryzacją rozpoczął już w wieku niespełna 4 lat. Jego pierwszym pojazdem była spalinowa miniaturka samochodu terenowego. Po kilku latach ojciec sprawił mu pierwszego gokarta. Nie miał jeszcze 10 lat, gdy pod okiem taty regularnie trenował na torze kartingowym w Częstochowie.
W 1995 roku rozpoczął karierę zawodniczą. Przez trzy lata zdobył sześć tytułów mistrza Polski. Wtedy postanowiono, że taki talent nie może się zmarnować i rodzina zabrało Roberta do Włoch, gdzie jest najsilniejsza liga kartingowa na świecie. Tam szybko dostał propozycję startów w ekipie fabrycznej.
W 1998 roku Kubica jako pierwszy cudzoziemiec w historii zdobył kartingowe mistrzostwo Włoch i został wicemistrzem Europy. Rok później obronił mistrzostwo Włoch i dorzucił do niego jeszcze mistrzostwo Niemiec. To nie przeszło bez echa. Pod koniec sezonu w 2000 roku zaliczył pierwsze testy w Formule Renault 2000 i na początku 2001 roku złożył podpis na kontrakcie z Renault.
Kolejne lata to znów pasmo sukcesów. W sezonie 2002 wygrał cztery wyścigi i wywalczył tytuł wicemistrza Włoch w Formule Renault, a w serii Eurocup był siódmy. Już wtedy było pewne, że awansuje do Formuły 3. Jego debiut w tej klasie opóźnił się jednak przez wypadek drogowy. Kubica, jadący jako pasażer, złamał rękę. Ale już dwa miesiące później - z osiemnastoma śrubami w złamanym ramieniu - wygrał zawody w Norisring na oczach 126 tysięcy kibiców.
Potem błyszczał jeszcze wiele razy. Jak choćby podczas rozgrywanego w Makao Pucharu Interkontynentalnego, gdzie zdobył pole position, pobił rekord toru i zajął drugie miejsce. Te prestiżowe zawody uznawane są za nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3. 20-letni wówczas Robert Kubica miał wielki powód do dumy.
Po dwóch udanych sezonach w Formule 3 w 2005 roku przeniósł się do Formuły World Series by Renault. Postawili na niego szefowie zespołu Epsilon Euskadi. Nie zawiedli się. Już w pierwszym wyścigu pokazał, że - mimo młodego wieku i braku doświadczenia w startach z mocnymi samochodami - doskonale daje sobie radę. Potem wygrał cztery wyścigi, a sezon zakończył jako mistrz!
O tak utalentowanego kierowcę zaczęli pytać szefowie teamów Formuły 1. Pojawiły się plotki, że trafi do zespołu Minardi. Najpierw jednak, w nagrodę za mistrzowski tytuł, uczestniczył w testach Renault F1. Zrobił wtedy wielkie wrażenie swoimi świetnymi wynikami. Wszystko stało się jasne, gdy 20 grudnia 2005 roku BMW-Sauber ogłosił, że zatrudnia Kubicę jako kierowcę testowego. Polak zrobił kolejny duży krok do startów w elicie.
Przez jakiś czas jego głównym zadaniem było uczestniczenie w testach bolidów BMW-Sauber. Kubica pełnił także funkcję trzeciego kierowcy podczas piątkowych, oficjalnych treningów. Mówiło się jednak, że wkrótce może dostać szansę. I stało się. Przed Grand Prix Węgier odstawiono Jacquesa Villeneuve'a - tłumacząc, że jest poobijany po wypadku na torze w Hockenheim, a nasz kierowca usłyszał, że wystartuje. Wszyscy kibice w Polsce oniemieli z wrażenia. Polak w Formule 1? Tak!
Debiutu nie miał udanego, bo choć był na mecie siódmy, to zdyskwalifikowano go za zbyt lekki bolid. Ale z każdym kolejnym startem rosła jego popularność. Nie tylko w naszym kraju, ale także na świecie. Bo trudno nie docenić zawodnika, który już w swoim trzecim wyścigu Formuły 1 zdobywa miejsce na podium. Tak było 10 września tamtego roku na torze Monza we Włoszech, gdzie Kubica był trzeci.
W tym sezonie nasz kierowca będzie już zupełnie inaczej oceniany. Bo to jego pierwszy rok w Formule 1, gdy startuje od pierwszego Grand Prix. Tak naprawdę, to jego wielka kariera dopiero się rozpoczyna.
Kariera Roberta Kubicy:
1995: starty w kartingowych mistrzostwach Polski
- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 02
1996: starty w kartingowych mistrzostwach Polski
- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 02
- mistrz Polski w klasie 60, kategoria Kadet 60
- zdobywca Pucharu GKSK w klasie 50, kategoria Młodzik 50
1997: starty w kartingowych mistrzostwach Polski
- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 01
- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 02
- mistrz Polski w klasie 100, kategoria Junior
- zdobywca Pucharu GKSK w klasie 50, kategoria Młodzik 50
1998: starty w kartingowych międzynarodowych mistrzostwach Włoch oraz mistrzostwach Europy
- zdobywca tytułu międzynarodowego mistrza Włoch
- zdobywca tytułu wicemistrza Europy
- zwycięzca Monaco Kart Cup
1999: starty w kartingowych Międzynarodowych Mistrzostwach Włoch i Niemiec
- zwycięzca Margutti Trophy
- zwycięzca Monaco Kart Cup
- zdobywca tytułu międzynarodowego mistrza Włoch
- zdobywca tytułu międzynarodowego mistrza Niemiec
- zwycięzca wyścigu Elf Junior Masters
- 5. miejsce na mistrzostwach Europy
2000: starty w kartingowych mistrzostwach Europy i mistrzostwach świata
- 4. miejsce na mistrzostwach Europy
- 4. miejsce na mistrzostwach świata
2001: starty w Formule Renault 2000
- podpisanie kontraktu z Renault F1 Team oraz Flavio Briatore Ltd.
- pierwsze pole position w wyścigach samochodowych
- 14. miejsce na koniec sezonu Formuły Renault 2000 Eurocup
2002: starty we włoskiej i europejskiej serii Formuły Renault 2000
- tytuł wicemistrza Włoch Formuły Renault 2000
- cztery zwycięstwa w wyścigach Formuły Renault 2000 (dwa na torach Formuły 1: Imola i Spa Francorchamps)
- zwycięstwo na torze Formuły 1 Interlagos (Brazylia) podczas gościnnego startu w mistrzostwach Brazylii Formuły Renault
- 7. miejsce na koniec sezonu Formuły Renault 2000 Eurocup
2003: starty w Formule 3 Euro Series w zespole Prema Powerteam
- 12. miejsce na koniec sezonu Formuły 3 Euro Series
- zwycięstwo podczas debiutu w Formule 3 na torze Norisring
- zwycięstwo w wyścigu Formuły 3 Sardinia Master
2004: starty w Formule 3 Euro Series w zespole Muecke Mercedes
- 7. miejsce na koniec sezonu Formuły 3 Euro Series (trzy razy był na podium)
- 2. miejsce w Grand Prix Makao (nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3) w zespole Manor Motorsport - pole position i rekord toru
2005: starty w Formula World Series by Renault (Formula Renault 3.5) w zespole Epsilon Euskadi
- zdobywca tytułu mistrza World Series by Renault 2005
- cztery zwycięstwa: Zolder, Bilbao, dwa razy w Oschersleben
- trzy razy wywalczone pole position: Le Mans, Bilbao, Oschersleben
- 2. miejsce w Grand Prix Makao (nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3) w zespole Carlin Motorsport - rekord toru
- testy w zespole Renault F1 na torze Catalunya w Hiszpanii - nagroda za zdobycie tytułu mistrza World Series by Renault 2005
2006: testy i starty w Formule 1 w zespole BMW-Sauber
- podpisanie kontraktu z BMW-Sauber - został trzecim kierowcą testowym teamu
- pierwsze testy na torze Catalunya w Barcelonie
- udział w Grand Prix Bahrajnu jako trzeci kierowca podczas piątkowego treningu
- debiut w Formule 1 w Grand Prix Węgier - 7. miejsce (potem zdyskwalifikowany za zbyt lekki bolid)
- 12. miejsce w Grand Prix Turcji
- 3. miejsce w Grand Prix Włoch
- 13. miejsce w Grand Prix Chin
- 9. miejsce w Grand Prix Japonii
- 9. miejsce w Grand Prix Brazylii
- łącznie 6 startów w pierwszym sezonie w Formule 1 i 16. miejsce w klasyfikacji generalnej
2007: starty w Formule 1 w zespole BMW-Sauber
- jeden z dwóch głównych kierowców BMW-Sauber obok Nicka Heidfelda