Robert Kubica

Urodzony: 7 grudnia 1984 r.

Miejsce urodzenia: Kraków

Wzrost: 184 cm

Waga: 73 kg



Biografia:



Przygodę z motoryzacją rozpoczął już w wieku niespełna 4 lat. Jego pierwszym pojazdem była spalinowa miniaturka samochodu terenowego. Po kilku latach ojciec sprawił mu pierwszego gokarta. Nie miał jeszcze 10 lat, gdy pod okiem taty regularnie trenował na torze kartingowym w Częstochowie.



W 1995 roku rozpoczął karierę zawodniczą. Przez trzy lata zdobył sześć tytułów mistrza Polski. Wtedy postanowiono, że taki talent nie może się zmarnować i rodzina zabrało Roberta do Włoch, gdzie jest najsilniejsza liga kartingowa na świecie. Tam szybko dostał propozycję startów w ekipie fabrycznej.



W 1998 roku Kubica jako pierwszy cudzoziemiec w historii zdobył kartingowe mistrzostwo Włoch i został wicemistrzem Europy. Rok później obronił mistrzostwo Włoch i dorzucił do niego jeszcze mistrzostwo Niemiec. To nie przeszło bez echa. Pod koniec sezonu w 2000 roku zaliczył pierwsze testy w Formule Renault 2000 i na początku 2001 roku złożył podpis na kontrakcie z Renault.



Kolejne lata to znów pasmo sukcesów. W sezonie 2002 wygrał cztery wyścigi i wywalczył tytuł wicemistrza Włoch w Formule Renault, a w serii Eurocup był siódmy. Już wtedy było pewne, że awansuje do Formuły 3. Jego debiut w tej klasie opóźnił się jednak przez wypadek drogowy. Kubica, jadący jako pasażer, złamał rękę. Ale już dwa miesiące później - z osiemnastoma śrubami w złamanym ramieniu - wygrał zawody w Norisring na oczach 126 tysięcy kibiców.



Potem błyszczał jeszcze wiele razy. Jak choćby podczas rozgrywanego w Makao Pucharu Interkontynentalnego, gdzie zdobył pole position, pobił rekord toru i zajął drugie miejsce. Te prestiżowe zawody uznawane są za nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3. 20-letni wówczas Robert Kubica miał wielki powód do dumy.



Po dwóch udanych sezonach w Formule 3 w 2005 roku przeniósł się do Formuły World Series by Renault. Postawili na niego szefowie zespołu Epsilon Euskadi. Nie zawiedli się. Już w pierwszym wyścigu pokazał, że - mimo młodego wieku i braku doświadczenia w startach z mocnymi samochodami - doskonale daje sobie radę. Potem wygrał cztery wyścigi, a sezon zakończył jako mistrz!



O tak utalentowanego kierowcę zaczęli pytać szefowie teamów Formuły 1. Pojawiły się plotki, że trafi do zespołu Minardi. Najpierw jednak, w nagrodę za mistrzowski tytuł, uczestniczył w testach Renault F1. Zrobił wtedy wielkie wrażenie swoimi świetnymi wynikami. Wszystko stało się jasne, gdy 20 grudnia 2005 roku BMW-Sauber ogłosił, że zatrudnia Kubicę jako kierowcę testowego. Polak zrobił kolejny duży krok do startów w elicie.



Przez jakiś czas jego głównym zadaniem było uczestniczenie w testach bolidów BMW-Sauber. Kubica pełnił także funkcję trzeciego kierowcy podczas piątkowych, oficjalnych treningów. Mówiło się jednak, że wkrótce może dostać szansę. I stało się. Przed Grand Prix Węgier odstawiono Jacquesa Villeneuve'a - tłumacząc, że jest poobijany po wypadku na torze w Hockenheim, a nasz kierowca usłyszał, że wystartuje. Wszyscy kibice w Polsce oniemieli z wrażenia. Polak w Formule 1? Tak!



Debiutu nie miał udanego, bo choć był na mecie siódmy, to zdyskwalifikowano go za zbyt lekki bolid. Ale z każdym kolejnym startem rosła jego popularność. Nie tylko w naszym kraju, ale także na świecie. Bo trudno nie docenić zawodnika, który już w swoim trzecim wyścigu Formuły 1 zdobywa miejsce na podium. Tak było 10 września tamtego roku na torze Monza we Włoszech, gdzie Kubica był trzeci.



W tym sezonie nasz kierowca będzie już zupełnie inaczej oceniany. Bo to jego pierwszy rok w Formule 1, gdy startuje od pierwszego Grand Prix. Tak naprawdę, to jego wielka kariera dopiero się rozpoczyna.



















































Kariera Roberta Kubicy:



1995: starty w kartingowych mistrzostwach Polski

- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 02



1996: starty w kartingowych mistrzostwach Polski

- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 02

- mistrz Polski w klasie 60, kategoria Kadet 60

- zdobywca Pucharu GKSK w klasie 50, kategoria Młodzik 50



1997: starty w kartingowych mistrzostwach Polski

- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 01

- mistrz Polski w klasie 50, kategoria Młodzik 02

- mistrz Polski w klasie 100, kategoria Junior

- zdobywca Pucharu GKSK w klasie 50, kategoria Młodzik 50



1998: starty w kartingowych międzynarodowych mistrzostwach Włoch oraz mistrzostwach Europy

- zdobywca tytułu międzynarodowego mistrza Włoch

- zdobywca tytułu wicemistrza Europy

- zwycięzca Monaco Kart Cup



1999: starty w kartingowych Międzynarodowych Mistrzostwach Włoch i Niemiec

- zwycięzca Margutti Trophy

- zwycięzca Monaco Kart Cup

- zdobywca tytułu międzynarodowego mistrza Włoch

- zdobywca tytułu międzynarodowego mistrza Niemiec

- zwycięzca wyścigu Elf Junior Masters

- 5. miejsce na mistrzostwach Europy



2000: starty w kartingowych mistrzostwach Europy i mistrzostwach świata

- 4. miejsce na mistrzostwach Europy

- 4. miejsce na mistrzostwach świata



2001: starty w Formule Renault 2000

- podpisanie kontraktu z Renault F1 Team oraz Flavio Briatore Ltd.

- pierwsze pole position w wyścigach samochodowych

- 14. miejsce na koniec sezonu Formuły Renault 2000 Eurocup



2002: starty we włoskiej i europejskiej serii Formuły Renault 2000

- tytuł wicemistrza Włoch Formuły Renault 2000

- cztery zwycięstwa w wyścigach Formuły Renault 2000 (dwa na torach Formuły 1: Imola i Spa Francorchamps)

- zwycięstwo na torze Formuły 1 Interlagos (Brazylia) podczas gościnnego startu w mistrzostwach Brazylii Formuły Renault

- 7. miejsce na koniec sezonu Formuły Renault 2000 Eurocup



2003: starty w Formule 3 Euro Series w zespole Prema Powerteam

- 12. miejsce na koniec sezonu Formuły 3 Euro Series

- zwycięstwo podczas debiutu w Formule 3 na torze Norisring

- zwycięstwo w wyścigu Formuły 3 Sardinia Master



2004: starty w Formule 3 Euro Series w zespole Muecke Mercedes

- 7. miejsce na koniec sezonu Formuły 3 Euro Series (trzy razy był na podium)

- 2. miejsce w Grand Prix Makao (nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3) w zespole Manor Motorsport - pole position i rekord toru



2005: starty w Formula World Series by Renault (Formula Renault 3.5) w zespole Epsilon Euskadi

- zdobywca tytułu mistrza World Series by Renault 2005

- cztery zwycięstwa: Zolder, Bilbao, dwa razy w Oschersleben

- trzy razy wywalczone pole position: Le Mans, Bilbao, Oschersleben

- 2. miejsce w Grand Prix Makao (nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3) w zespole Carlin Motorsport - rekord toru

- testy w zespole Renault F1 na torze Catalunya w Hiszpanii - nagroda za zdobycie tytułu mistrza World Series by Renault 2005



2006: testy i starty w Formule 1 w zespole BMW-Sauber

- podpisanie kontraktu z BMW-Sauber - został trzecim kierowcą testowym teamu

- pierwsze testy na torze Catalunya w Barcelonie

- udział w Grand Prix Bahrajnu jako trzeci kierowca podczas piątkowego treningu

- debiut w Formule 1 w Grand Prix Węgier - 7. miejsce (potem zdyskwalifikowany za zbyt lekki bolid)

- 12. miejsce w Grand Prix Turcji

- 3. miejsce w Grand Prix Włoch

- 13. miejsce w Grand Prix Chin

- 9. miejsce w Grand Prix Japonii

- 9. miejsce w Grand Prix Brazylii

- łącznie 6 startów w pierwszym sezonie w Formule 1 i 16. miejsce w klasyfikacji generalnej



2007: starty w Formule 1 w zespole BMW-Sauber

- jeden z dwóch głównych kierowców BMW-Sauber obok Nicka Heidfelda