Jadący z niemieckim pilotem Timo Gottschalkiem Przygoński stracił 8.11 do najszybszego Szweda Mattiasa Ekstroema z Audi. Napędzane elektrycznie samochody tego zespołu dały w poniedziałek pokaz siły - zajęły pierwsze, drugie i czwarte miejsce.

Reklama

Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał 11. w poniedziałek Katarczyk Nasser Al-Attiyah. Drugi jest Francuz Sebastien Loeb (Hunter, 37.58 straty), a trzeci Saudyjczyk Yazeed Al-Rajhi (Toyota, 53.13). Polak traci do lidera ponad półtorej godziny. Z nadziejami na wysokie miejsce pożegnał się czwarty przed etapem Argentyńczyk Lucio Alvarez (Toyota), który poniósł olbrzymie straty na początku odcinka.

Dobra jazda na quadzie i motocyklach

Na trzecie miejsce w rywalizacji quadów awansował Wiśniewski, który w poniedziałek uzyskał czwarty rezultat. Przed etapem z powodu problemów technicznych wycofał się bezpośrednio go wyprzedzający Rosjanin Aleksander Maksimow. Prowadzi zwycięzca etapu Francuz Alexandre Giroud. W stawce pozostało już tylko ok. 10 quadów.

Kolejny raz równą jazdę zademonstrowali motocykliści. Maciej Giemza (Husqvarna) był 19., a Konrad Dąbrowski 37. Wygrał pechowiec poprzedniego etapu Brytyjczyk Sam Sunderland (GasGas/KTM) i powrócił na prowadzenie w rajdzie. Jednodniowy lider Francuz Adrien Van Beveren (Yamaha) stracił do niego ponad 10 minut i spadł na trzecią pozycję. Drugi jest Austriak Matthias Walkner (KTM).

Giemza w klasyfikacji generalnej utrzymał 24. miejsce, a Dąbrowski awansował o jedno - na 31.

Na trasie pozostają jeszcze załogi rywalizujące w klasie lekkich pojazdów UTV.

Wejście Audi do rajdu można uznać za sukces

Bohaterem dnia został zespół Audi, który wzbudza na Rajdzie Dakar wielkie zainteresowanie. Nie tylko dlatego, że zatrudnił m.in. 14-krotnego zwycięzcę tej imprezy Francuza Stephane’a Peterhansela i dwukrotnego mistrza świata Hiszpana Carlosa Sainza, ale przede wszystkim z powodu wystawienia nowatorskiej konstrukcji napędzanej silnikiem elektrycznym.

W poniedziałek wygrał trzeci kierowca tego teamu Ekstroem przed Peterhanselem. Trzeci był Loeb, ale tylko trzy sekundy przed Sainzem.

Szefowie Audi podkreślają, że w napędach zero- lub niskoemisyjnych widzą przyszłość motoryzacji. W ciągu kilkunastu miesięcy stworzyli od podstaw samochód, który zmierza w tym kierunku. Na razie jednak jest to dosyć nietypowa konstrukcja, bowiem wprawdzie koła są napędzane silnikiem elektrycznym, ale baterie w czasie jazdy ładuje silnik spalinowy.

Wydawało się, że Audi angażując wielkie pieniądze w ten projekt przelicytowało. Od początku rajdu samochody zespołu prześladowały awarie, chociaż, jak zapewniali niemieccy inżynierowie, nie były one związane z układem napędowym. W klasyfikacji generalnej zespół nie ma już szans na końcowy sukces, ale styl, w jakim zdominował poniedziałkowy etap pokazuje, że projekt będzie można uznać za sukces, niezależnie od wyników pozostałych odcinków.