Polski Związek Piłki Nożnej uruchomi dziś nowy portal internetowy
www.laczynaspilka.pl. W założeniu ma to być podstawowe narzędzie, z którego korzystać będą kibice śledzący
mecze polskiej reprezentacji. DGP poznał główne funkcjonalności nowego serwisu i związane z nim usługi.
Karta kibica
Za pośrednictwem portalu będzie można wyrobić sobie nową kartę kibica, która pojawi się po 17 listopada, a więc po meczu Polski ze Szwajcarią (będzie możliwość wcześniejszego wnioskowania o nią). Cena wyniesie 25 zł, jednak związek zapewnia, że jej nabywca odzyska tę kwotę, kupując za jej pomocą swój pierwszy bilet na mecz. Oznacza to, że od ceny biletu odjęta zostanie kwota wydana na tę kibicowską legitymację.
Ponadto karta będzie uprawniać do wcześniejszego
zakupu biletów (na ok. dwa miesiące przed meczem otworzy się 14-dniowe okienko, kiedy posiadacz karty będzie miał prawo pierwokupu biletów, i to ze zniżką (jeszcze nie wiadomo, jak dużą), tudzież wyboru najlepszych miejsc.
PZPN zamierza też stworzyć sieć zewnętrznych partnerów, którzy na podstawie karty kibica udzielą zniżek na swoje produkty i usługi. Ponieważ karta będzie spersonalizowana i wyposażona w czip, sama w sobie będzie biletem – jej posiadacz, kupiwszy bilet przez internet, będzie mógł na stadionie pokazać kartę zamiast wydrukowanej wejściówki.
Kontrowersje wśród kibiców może wywołać fakt, że nowa przepustka kibica będzie też kartą płatniczą typu pre-paid. Po ok. tygodniu od złożenia wniosku online będzie można ją odebrać w jednym z 850 punktów Alior Banku. Jak mówi nam jego rzecznik Julian Krzyżanowski, bank będzie administratorem danych osobowych w zakresie karty płatniczej (sama karta jest własnością PZPN). – Kibic zostanie poproszony o podanie danych osobowych oraz o dołączenie zdjęcia. Przy jej odbiorze to pracownicy banku będą weryfikować dane i wizerunek kibica. Obowiązek ten wynika z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych – tłumaczy Julian Krzyżanowski.
Dystrybucja biletów
Na razie
bilety na mecze reprezentacji można kupić za pośrednictwem współpracującego z PZPN portalu
www.kupbilet.pl. Centrala piłkarska postanowiła jednak uniezależnić się od zewnętrznej firmy i uruchomić sprzedaż imiennych biletów na własnym portalu. W ten sposób związek chce sobie zapewnić większą kontrolę nad sprzedażą biletów oraz zmniejszyć prowizje od ich sprzedaży płacone zewnętrznym dystrybutorom. Pierwsze wejściówki za pośrednictwem LaczyNasPilka.pl będą do kupienia od maja–czerwca 2015 r. Prawdopodobnie nadal jeden
kibic będzie mógł kupić do dziesięciu biletów, podając dane osobowe do każdego z nich.
Baza informacji i fan shop
W Polsce w weekendy rozgrywanych jest nawet 7 tys. meczów na różnych szczeblach. Samych zarejestrowanych piłkarzy jest ponad 700 tysięcy. PZPN zamierza gromadzić na swoim portalu wszystkie informacje na temat każdego pojedynczego spotkania w kraju, uwzględniając rozgrywki młodzieżowe. W ciągu 15 minut od zakończenia meczu sędzia będzie zobowiązany przesłać informację, np. SMS-em, o wyniku meczu. Następnie w ciągu 12–24 godzin (w zależności od tego, kiedy spotkanie zostanie rozegrane) w serwisie pojawi się pełne sprawozdanie meczowe uwzględniające m.in. składy drużyn czy przyznane przez sędziego kartki.
PZPN chce samodzielnie dystrybuować nie tylko bilety, lecz także reprezentacyjne gadżety czy koszulki. Do tej pory zajmowała się tym sieć sklepów Nike. E-sklep będzie uruchomiony od razu, a płatności będzie można dokonać poprzez serwisy transakcyjne (typu PayPal), kartą płatniczą oraz nową kartą kibica.
Działacze PZPN nie chcą ujawniać, ile kosztowało stworzenie nowego portalu. Wiadomo tylko, że został on w całości sfinansowany ze środków UEFA. Zapewniają, że to pierwszy projekt na taką skalę w Europie, a jeśli pomysł wypali, UEFA będzie namawiać pozostałe federacje piłkarskie do podobnych rozwiązań.
Maciej Sawicki (sekretarz generalny PZPN:Portal internetowy www.laczynaspilka.pl to przedsięwzięcie łączące środowisko piłkarskie ze społecznością kibiców, dające obu grupom możliwości swobodnej komunikacji. PZPN, właściciel portalu, korzystając ze statusowych możliwości i dostępu do największej bazy wiedzy o polskiej piłce, postanowił ją w ramach tego przedsięwzięcia udostępnić sympatykom futbolu. Jest to projekt unikatowy w skali Europy, aktywizujący i angażujący środowisko piłkarskie i kibiców oddanych swoim ulubionym drużynom. Codziennie na łamach serwisu dostępne będą setki informacji z pierwszej ręki – artykuły, ekskluzywne wywiady, relacje wideo ze zgrupowań reprezentacji, poradniki, pomoce multimedialne przygotowywane przez wykwalifikowaną kadrę oraz wyniki wszystkich oficjalnych meczy rozgrywanych w Polsce, od Ekstraklasy, po C-klasę i co najważniejsze, wyniki meczy z udziałem dzieci i młodzieży. Uruchamiamy multiplatformę o charakterze informacyjno-rozrywkowym, która ma gwarantować fanom piłki nożnej dostęp do wiarygodnych danych i jednocześnie nadać użytkownikom funkcję opiniotwórczą. Taki model kształtowania zawartości serwisu opiera się na sile zaangażowania kibiców, a naszym celem było stworzenie miejsca, które da temu gronu komfortowe warunki do dzielenia się swoimi emocjami i wymiany refleksji z innymi. Użytkownicy, którzy założą profil kibica za pomocą prostego formularza, uzyskają dostęp do wielu opcji społecznościowych, w tym integrację z Facebookiem, Google+ i Twitterem.