Prezentację Renault urządzono w Walencji, na torze Ricardo Tormo, gdzie od dziś przez trzy dni będą odbywały się pierwsze tegoroczne testy bolidów. Kubica, największa gwiazda biorąca udział w tym wydarzeniu, był jednocześnie jej najmniej ekscytującym elementem. Przede wszystkim dlatego, że nie był niewiadomą. Jeszcze bardziej niż nowego bolidu R30 oczekiwano informacji, kto poza Polakiem będzie te samochody pilotował. Oficjalne przedstawienie brakującego kierowcy Renault zostawił sobie na niedzielną galę, już wcześniej jednak do mediów przeciekały informacje, że zostanie nim właśnie Pietrow.

Reklama

Urodzony w Wyborgu 25-latek został pierwszym Rosjaninem w Formule 1 i z pewnością może otworzyć dla tego sportu nowe wschodnie rynki, ale to nie wszystko. Od jakiegoś czasu szeptano o tym, że przemawiające za Pietrowem argumenty ekonomiczne zrobiły większe wrażenie na szefach Renault niż jego sportowe dokonania – w zeszłym roku został wicemistrzem niższej serii wyścigowej GP2. Żaden punkt w CV Rosjanina nie mógłby równać się z kwotą 1,1 mln dol., które za każdy wyścig z jego udziałem miałyby zapłacić Renault sponsorzy – moskiewski Siebierbank i Gazprom. Według informacji niemieckiego dziennika Bild właśnie na takie wsparcie (15 mln dol. za sezon) mógłby liczyć Pietrow. W F1 podobne sytuacje zdarzały się wielokrotnie – tu kierowcy dzielą się na takich, którym się płaci (wybitnie utalentowana mniejszość), i takich, za których ktoś płaci.

Szef teamu Renault Eric Boullier zapewniał, że pieniądze nie były jedynym powodem zainteresowania Pietrowem. – To nie jest najbogatszy kierowca, z którym rozmawiamy – twierdził. Musiał być jednak bogatszy chociażby od innego kierowcy z doświadczeniem w GP2, Ho-Pin Tunga, który także prowadził rozmowy z teamem z Enstone. Holender o chińskich korzeniach razem z Belgiem Jerome’em d’Ambrosio zostali kierowcami testowymi (obaj są w Gravity Sport, agencji menedżerskiej należącej do Gerarda Lopeza, właściciela Genii Capital, która jest nowym inwestorem teamu Renault).

– Początek nowego sezonu to czas wielkich oczekiwań. W przypadku Renault to zdanie jest szczególnie prawdziwe, bo zaczynamy nową erę w dziejach teamu, z nową strukturą zarządzania, nowymi kolorami, nowymi kierowcami – powiedział Boullier na wczorajszej prezentacji. – Stawianie sobie celów nigdy nie jest łatwe, ale my mamy duże ambicje na sezon 2010, chcemy znów być na początku stawki, chociaż wiemy, że to nie stanie się z dnia na dzień. R30 będzie to mocny samochód, na którym można polegać, zdolny konkurować z innymi. Stawiamy na agresywną strategię rozwoju. Nasze fabryki pracowały na okrągło przez zimę, żebyśmy mogli zacząć sezon w najlepszej formie. Te fabryki odnosiły sukcesy w przeszłości i nie zapomniały, jak się wygrywa w F1.

Reklama

Kiedy dziś Kubica wyjedzie na tor (ma testować jako pierwszy), będzie go widać z bardzo daleka. Bolid kolorystyką przypomina wielką pszczołę. Kontrastowe żółto-czarne pasy to powrót do barw Renault z 1985 r. Prawdziwy R30 ujrzał światło dzienne dopiero dziś. Wczoraj tkwił jeszcze pilnie strzeżony w garażu, zaprezentowano natomiast przemalowany zeszłoroczny model R29.

Po burzliwych wakacjach spędzonych m.in. na ściganiu się w rajdach samochodowych Kubica zapowiedział, że od dziś zamierza poświęcić się wyłącznie pracy. – Będę jej oddany w stu procentach. Renault przechodzi przez trudny okres, potraktuję to jako wyzwanie – mówił Polak.

Team Renault ma za sobą burzliwy sezon, w rywalizacji wypadł najgorzej od 2002 r., poważnie odcisnęła się na nim tzw. afera singapurska oraz wycofanie się sponsorów.

Reklama

Firma Renault rozważała wycofanie się z F1. Ostatecznie znalazła jednak inwestora strategicznego, Genii Capital, który przejął większość udziałów w teamie.

Wczoraj na torze Ricardo Tormo prezentację urządził także poprzedni zespół Polaka, a właściwie to, co z niego zostało po wycofaniu się BMW i wykupieniu wszystkich udziałów przez założyciela Petera Saubera. Kierowcami tamu Sauber będą Japończyk Kamui Kobayashi, który pokazał się ze świetnej strony, zdobywając dla Toyoty punkty w ostatnim GP zeszłego sezonu, i Brazylijczyk Pedro de dla Rosa, były tester McLarena. Biało-czarny bolid na razie nie ma żadnych banerów sponsorskich.