Hiszpański klub po raz pierwszy od sezonu 2017/18 objął pozycję lidera. Drugi w raporcie Manchester City wygenerował łączne przychody na poziomie 826 mln euro, a trzeci Paris Saint-Germain - 802 mln.

Reklama

Barcelona awansował na czwarte miejsce

Real odnotował zwiększenie przychodów o 118 milionów euro w stosunku do poprzedniej edycji. 16-procentowy wzrost "Królewskich" wynika z dobrych wyników sprzedaży detalicznej, wyższej frekwencji na stadionach i odzyskania dochodów ze sponsoringu.

Natomiast Manchester City, chociaż stracił pozycję lidera zajmowaną przez ostatnie dwa lata, odnotował najwyższe w historii przychody w sezonie głównie dzięki potrójnej koronie (Liga Mistrzów, Premier League, Puchar Anglii), co zwiększyło jego wpływy z transmisji i reklam.

Barcelona, w której występuje Robert Lewandowski, awansowała z siódmego miejsca w zeszłym sezonie na czwarte - 800 milionów euro, podczas gdy Manchester United spadł o jedno miejsce, na piąte - 746 milionów euro.

Liverpool zanotował największy spadek

Jak podkreślono w raporcie, przychody z reklam były największym źródłem dochodów w klubach po raz pierwszy od sezonu 2015/16, z wyłączeniem sezonu 2019/20, na którym ogromny wpływ miała pandemia COVID-19.

Liverpool, który w zeszłorocznej edycji zanotował spory skok, awansując z siódmego na trzecie miejsce, tym razem odnotował największy spadek. Wrócił na siódme miejsce i jest jednym z trzech klubów, w których spadły przychody. Pozostałe dwa to Atletico Madryt i West Ham United.

W czołowej dwudziestce jest osiem klubów angielskiej Premier League, w porównaniu z 11 w zeszłym roku. Leicester City, Leeds United (oba spadły z angielskiej ekstraklasy) oraz Everton zostały zastąpione przez Eintracht Frankfurt, Napoli i Olympique Marsylia.

Reklama

Rekordowe przychody w sezonie 2022/23

Całkowite przychody wygenerowane przez kluby w Money League w sezonie 2022/23 to rekordowe 10,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.

Firma Deloitte po raz drugi opublikowała też raport o przychodach wygenerowanych przez drużyny kobiece. Barcelona utrzymała pierwszą pozycję - 13,4 mln euro, co stanowi wzrost o 74 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Na drugim miejscu w kobiecym futbolu pozostał Manchester United, z przychodami w wysokości ośmiu milionów euro.

W sezonie 2022/23 odnotowano znaczny wzrost finansowy we wszystkich czołowych europejskich ligach kobiecej piłki nożnej – powiedziała Amy Clarke, dyrektor ds. sportu kobiet w Deloitte's Sports Business Group.