Francuska załoga Stephane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, jadąca samochodem Mini All 4 Racing, wygrała 34. Rajd Dakar. O niespełna 43 minuty wyprzedziła Hiszpana Juana Romę z francuskim pilotem Michelem Perinem. Krzysztof Hołowczyc zajął 10. miejsce.

Reklama

Oprócz kierowcy Orlen Teamu, którego partnerem w Mini był Belg Jean Marc Fortin, do mety w Limie dojechały jeszcze dwie polskie załogi: na 38. miejscu Adam Małysz i Rafał Marton (RMF Caroline Team) oraz na 53. - Piotr Beaupre i Jacek Lisicki (NeoRaid Rally Team). Po 11. etapie wycofali się z powodu awarii pojazdu Albert Gryszczuk i Michał Krawczyk (RMF Caroline Team).

Stephane Peterhansel (ur. 6 sierpnia 1965) w młodości pasjonował się deskorolką. W 1977 roku został nawet mistrzem Francji. W kolejnym sezonie, dzięki finansowemu wsparciu ojca, rozpoczął starty na motocyklu. W 1987 roku trafił do zespołu Yamahy, a w następnym zadebiutował w Rajdzie Dakar, zajmując 18. miejsce. W 1991 roku po raz pierwszy wygrał rywalizację, a potem zwyciężał jeszcze w latach 1992-93, 1995, 1997-98.

W 1999 roku siedział już za kierownicą samochodu w najtrudniejszym na świecie rajdzie terenowym. Triumfował w latach 2004-05, 2007 i teraz w 34. edycji imprezy.

Reklama

Dla Hołowczyca był to siódmy start w Dakarze. Po dwóch piątych lokatach w 2009 i 2011 roku, olsztynianin zamierzał tym razem walczyć o podium, a nawet - czego nie ukrywał - o zwycięstwo. Jako pierwszy Polak w historii wygrał odcinek specjalny - piąty z Chilecito do Fiambali w Argentynie - oraz prowadził w klasyfikacji generalnej po trzech etapach.

Po dziewiątym, z Antofagasty do Iquique w Chile, mimo wywrotki utrzymał trzecią pozycję. Następnego dnia awaria wspomagania układu hamulcowego pozbawiła jednak Hołowczyca nadziei na podium.

Spełniło się natomiast marzenie Małysza jako kierowcy. Przypomniał, że do Ameryki Południowej przybył po to, by przetrwać.

Reklama

"Jeśli 15 stycznia osiągnę metę w Limie, poczytam sobie to za wielki sukces. Mówiłem o tym wielokrotnie przed startem. Dziś spełniło się moje marzenie jako kierowcy" - podkreślił medalista olimpijski w skokach narciarskich.

34. Rajd Dakar rozpoczął się w Nowy Rok w argentyńskiej miejscowości Mar del Plata. Na liczącą prawie 8,5 tys. kilometrów trasę wystartowało wówczas 740 kierowców i pilotów z 50 krajów na 443 motocyklach, samochodach, ciężarówkach i quadach. <PRE> Wyniki ostatniego, 14. etapu Pisco-Lima (odcinek specjalny 29 km, dojazdowy 254 km):

1. Robby Gordon, Johnny Campbell (USA) Hummer 22.43 2. Ricardo Leal dos Santos, Paulo Fiuza (Portugalia) Mini strata 0.21 3. Krzysztof Hołowczyc, Jean-Marc Fortin (Polska/Belgia) Mini 0.38 4. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (RPA/Niemcy) Toyota 1.28 5. Carlos Sousa, Jean-Pierre Garcin (Portugalia/Francja) Great Wall 1.36 6. Lucio Alvarez, Bernardo Graue (Argentyna) Toyota 2.01

Końcowa klasyfikacja w rywalizacji samochodów w 34. Rajdzie Dakar 2012:

1. Stephane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (Francja) Mini 38:54.46 2. Juan Roma, Michel Perin (Hiszpania/Francja) Mini strata 41.56 3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (RPA/Niemcy) Toyota 1:13.25 4. Leonid Nowicki, Andreas Schulz (Rosja/Niemcy) Mini 2:11.54 5. Robby Gordon, Johnny Campbell (USA) Hummer 2:16.53 6. Lucio Alvarez, Bernardo Graue (Argentyna) Toyota 4:05.52 7. Carlos Sousa, Jean-Pierre Garcin (Portugalia/Francja) Great Wall 4:30.24 8. Ricardo Leal dos Santos, Paulo Fiuza (Portugalia) Mini 5:03.18 9. Bernhard ten Brinke, Matthieu Baumel (Holandia/Francja) Mitsubishi 5:11.18 10. Krzysztof Hołowczyc, Jean-Marc Fortin (Polska/Belgia) Mini 6:59.38 ... 38. Adam Małysz, Rafał Marton (Polska/Mitsubishi Pajero) 29:02.54 53. Piotr Beaupre, Jacek Lisicki (Polska/BMW) 45:19.21 </PRE> (PAP)

kali/ pp/