Wpływ na odwołanie rundy w Szwecji miała pandemia Covid-19, ale także problemy organizatora, któremu nie udało się m.in. zgromadzić pełnego budżetu. Do tego od kilku lat w południowej Szwecji trudno było o prawdziwą zimę, impreza coraz częściej była rozgrywana nie na śniegu tylko na... błocie.

Reklama

W tej sytuacji promotor WRC zdecydował się zaprosić do współpracy działaczy z Finlandii, którzy w styczniu organizują na podobnych trasach Arctic Rally, pierwszą rundę mistrzostw tego kraju. Na północy Finlandii w Laponii zima gości zazwyczaj do kwietnia, podobnie jest także w tym roku. Podczas testów wszystkie załogi jeździły wyłącznie po śniegu i lodzie, w wielu miejscach odcinki specjalne prowadzą wśród śnieżnych band o wysokości znacznie przekraczającej jeden metr.

Rajd Arktyczny będzie miał 10 odcinków specjalnych o łącznej długości 251 km. Park serwisowy wyznaczono w Rovaniemi. Na liście zgłoszeń jest 56 załóg, w tym 13 pojedzie samochodami WRC. Listę otwiera siedmiokrotny mistrz świata Francuz Sebastien Ogier (Toyota Yaris WRC). Obok Ogiera w ekipie Toyota Gazoo Racing pojadą Brytyjczyk Elfyn Evans, Fin Kalle Rovanpera i Japończyk Takomo Katsuta.

Hyundai Motorsport do walki wystawi załogi z kierowcami Belgiem Thierry Neuvillem, Estończykiem Ott Tanakiem, Irlandczykiem Craigiem Breenem, Szwedem Oliverem Solbergiem i Francuzem Pierre-Louisem Loubetem. W zespole M-Sport Ford znaleźli się Brytyjczyk Gus Greensmith, Finowie Teemu Suninen i Janne Tuohino oraz Włoch Lorenzo Bertelli.

Polacy w Laponii

W Laponii pojadą dwie polskie załogi - Michał Sołowow i Maciej Baran (Citroen C3 Rally2) oraz Adrian Chwietczuk i Jarosław Baran (Skoda Fabia R5). Obie będą rywalizowały w kategorii WRC3.

Z powodu pandemii rajd będzie rozgrywany bez udziału kibiców.

Pierwszego dnia w piątek kierowców czekają dwa przejazdy najdłuższego w rajdzie odcinka Sarriojarvi (31,2 km), wyznaczonego na północny wschód od Rovaniemi. Drugi odbędzie się wieczorem, po zachodzie słońca. W sobotę trasa prowadzi na południe od bazy, w programie są przejeżdżane dwukrotnie próby Mustalampi (24,4 km), Kaihuavaara (19,9 km) i Siikakama (27,68 km). Druga pętla będzie także przejeżdżana po zmroku.

Trasa pierwszego odcinka Mustalampi wiedzie po... zamarzniętym bagnie, a trzeciego Siikakama prowadzi leśnymi, szutrowymi drogami.

W programie niedzieli są dwa przejazdy OS Aittajarvi (22,4 km). Drugi będzie Power Stage, na którym można zdobywać dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw świata.

Po pierwszej rundzie MŚ - Rajdzie Monte Carlo - w klasyfikacji generalnej prowadzi jego zwycięzca Ogier - 30 pkt. Drugi jest Evans - 21 pkt, a trzeci Neuville 17 pkt. Bez punktów pozostaje mistrz świata z 2019 roku Tanak, który w Monte Carlo został wycofany przez zespół po sobotnim etapie, gdy dwa razy przebił oponę i nie miał szans walki o czołowe lokaty.

W tegorocznym kalendarzu rajdowych mistrzostw świata jest 12 rund po odwołaniu imprez w Szwecji i Wielkiej Brytanii. Sezon zakończy w połowie listopada Rajd Japonii.